Kanojen rengastus

Kuva Ruotsin yhdistyksen lehdestä 1/13, renkaan pujottaminen aloitetaa pujottamalla rengas ensin eteenpäin olevien varpaiden yli.
Kuva Ruotsin yhdistyksen lehdestä 1/13, renkaan pujottaminen takavarpaan yli

Renkaat rodullisille kanoille/ankoille/hanhille/kalkkunoille

Jäsenemme voivat tilata renkaita kanoille ja muille siivekkäille yhdistyksen kautta.

Sivusto on Ruotsin kielinen joten älä epäröi pyytää apua meiltä!

Suosittelemme lintujen rengastusta myös mm. sukusiitoksen minimoimiseksi sekä tietysti eri sukulinjojen yhdistelmien seuraamista varten ja tulevia näyttelyitä silmällä pitäen.

Renkaiden hinnat:

• Jäsenet 0,30€ kpl
  • Ei jäsenet 0,50€ kpl
  • Posti / käsittelykulut ovat 2,60 € / tilaus.

Minimitilausmäärä on 5 kpl / koko.

Ilmoita haluamasi määrät seuraavasti

• Rotu tai rengaskoko
  • KPL kukko / kana
  • Postitusosoite
  • Puhelinnumero

ESIMERKKI: rotu: kääpiö kochin, kukkoja 10 kpl, kanoja 20 kpl, osoite: kanakuja 5, 55650 Kanakylä. p. 0500 123 123

Renkaat maksetaan tilauksen yhteydessä yhdistyksen tilille:

• Suomen Kanayhdistys ry
  • viite 1083
  • tilinumero FI80 1090 3000 1154 88

Tilaukset: kanayhdistys@gmail.com

• Renkaissa lukee FI ja  juokseva numerointi / koko ja ne rekisteröidään Suomessa jokaisen tilaajan nimiin.
  • Rengaslistaus
  • Suomen Rotukanayhdistys pidättää oikeuden hinnan muutokseen.
  • Suomen Rotukanayhdistys palauttaa tilausmaksun, mikäli ko. rengaskoko on loppu tai tilausta ei muuten voida toimittaa. Suomen Rotukanayhdistys ry ei vastaa renkaiden sopivuudesta esim. Suomen maatiaiskannalle. Ruotsin maatiaset ovat suurinpiirtein samaa kokoluokkaa Suomen eri kantojen kanssa. Vuonna 2014 suosituimmat koot loppuivat kesällä kesken, joten mahdollisuus tiettyjen kokojen loppumiseen on olemassa.
  • Halutessasi rengastaa muita kuin puhdasrotuisia lintuja tai haluat rengastaa aikuisia lintuja, voit tilata avonaisia renkaita mm seuraavista verkkokaupoista. Renkaan koko on usein sisämitta millimetreinä, voit katsoa eri kokoisten lintujen rengaskokoja myös yllä olevasta rengaslistauslinkistä, sieltä saanee ainakin vinkkiä. Maatiaisille on usein sopinut koot 15 (kana) ja 16 (kukko).

Verkkokauppoja rengastukseen:

Rengastusohje:

Tipun rengastusikä riippuu rodusta ja sen kasvuvauhdista. Käytännössä kanatipujen rengastusikä on yleensä n. 7-11 viikkoa, ankoilla 3 viikkoa ja hanhilla 4 viikkoa Rengasta kannattaa sovittaa mieluummin usein, koska sitten kun se ei enää mahdu jalkaan, niin sitten se ei enää mahdu jalkaan  Paras hetki on se, jolloin se juuri ja juuri vielä solahtaa varpaiden tyven yli, silloin se ei enää putoa pois. Ota huomioon, että useimmissa roduissa kukot rengastetaan eri kokoisella renkaalla kuin kanat. Jos et ole varma tipun sukupuolesta, voit laittaa sille kummankin koon renkaan ja myöhemmin sukupuolen selvittyä poistaa väärän.
Rengas pujotetaan jalkaan niin, että kolme etuvarvasta suljetaan suppuun ja rengas pujotetaan varpaille. Rengasta viedään taaksepäin varpaiden tyven yli mahdollisimman pitkälle. Kun rengas on jalassa, mutta takavarvas on vielä renkaan sisällä, vedetään takavarvas varovasti pois renkaasta.

Tässä voi lyhytkoipisilla käyttää apuna vaikkapa sulkaa, työnnä sulan tyvi koiven ja takavarpaan väliin ja varovasti vedät sillä varpaan pois renkaasta. Pitkäkoipisilla rengasta mahtuu yleensä vetämään niin ylös, että peukalo pulahtaa renkaasta. Kukoilla renkaan lopullinen paikka on kannuksen yläpuolella, joten muista tarkkailla asiaa ja siirtää rengas paikoilleen kannuksen kasvua seuraten n. 3-5 kk iässä.

Sillä, kumpaan jalkaan rengas laitetaan, ei ole merkitystä. Monet rengastavat sukupuolet eri jalkoihin, mutta tässä kohtaa saa itse valita  Rengas saa myös olla kummin päin vain, mutta näppärin tapa on kuitenkin laittaa se ylösalaisin. Silloin numerot on helpoin lukea yhdellä kädellä, kun lintu on kainalossa - toinen käsi jää vapaaksi kirjoittamista varten. Tuomari nimittäin tarkastaa renkaan näyttelyssä ja haluat ehkä itsekin tehdä kotona muistiinpanoja esim siitosryhmiä tehdessäsi.

(päivitetty 29.4.2017)