Kanat harrastuksena

Monet ei-harrastajat kysyvät lähes ensimmäisenä, että miksi kanoja?! Vastaus on helppo, kanat ovat hauskoja ja hyödyllisiä. Kanojen touhuja pihamaalla voi seurata vaikka tuntikausia, puhumattakaan haudonnan ja tipujen kasvun näkemisestä lähietäisyydeltä. Omat kananmunat voittavat kaikki teolliset munat mennen tullen sekä maun että ominaisuuksiensa puolesta. Kanat myös kuopsuttelevat maasta kotiloita ja lannoittavat puskien alustat, nyppivät rikkaruohoja ja muhevoittavat maata. Sen haluamme huomauttaa, että ryytimaat on syytä suojata kanoilta, mikään ei maistu kanan mielestä paremmalle, kuin uudet versot kesäaamun kasteessa!
Kanojen perustarpeet ovat vaatimattomat: puhdas raikas vesi, sopivaa ruokaa, suojaa sekä munintapesät ja orret.

Kanaharrastajien määrää Suomessa on vaikea arvioida harrastajien hajanaisuuden vuoksi. Kana-aiheisilla keskustelufoorumeilla on rekisteröityneitä jäseniä reilu tuhatkunta yhteensä tällä hetkellä. Harrastajia on tietojemme mukaan huomattavasti enemmän, kaikki eivät ole löytäneet kyseisille keskutelufoorumeille tai eivät koe tarvetta rekisteröityä vaikka lukisivatkin itse keskusteluja. Myös perinteisillä maatiloilla on kanoja ”vanhasta tottumuksesta”, jotka voitaneen luokitella enemmänkin harrastus- kuin tuotantokanoiksi. Ruotsissa ja Keski-Euroopassa kanaharrastuksella on pitkät perinteet ja jalostusta on tehty vuosikymmeniä ja –satoja. Näissä maissa on järjestetty isoja kananäyttelyitä jo vuosikymmenet ja niihin saattaakin osallistua muutamasta sadasta kanasta jopa tuhansiin kanoja, kyseessä on siis valtavan isot harrastajamäärät ja pitkän jalostuksen tulos. Nykyään Suomessakin on jo yli 30 eri rotua, joista on vielä kääpiö, keskikoko tai jättikokoiset versiot sekä useita eri värimuunnoksia. Yhdistyksemme tavoitteena on lisätä Suomessakin eri rotujen sekä värimuunnosten saatavuutta sekä tietoisuutta rotu- ja väripuhtaudesta. Valitettavasti EU:n myötä on tullut paljon rajoituksia harrastekanojen liikkuvuudelle ja osa täällä olevista roduista on jo kovin sisäsiittoista. Olemme avanneet keskustelua viranomaistahojen kanssa aiheesta ja toivottavasti saamme jonkinlaista ratkaisua tuontiasioihin lähivuosina.