Byrokratian purkutalkoot

25.7.2017

Yhdistys on ollut vuorovaikutteisessa yhteydessä Eviraan ja Maa- ja Metsätalousministeriöön kesällä 2017 ja ajamme jäseniemme etua, että tämä suomen byrokraattinen viidakko edes mahdollisesti vähän helpottuisi ja selkeytyisi harrastajien osalta tulevina vuosina.

Suomessa tuottajat ja harrastajat on toistaiseksi joutunut samaan kategoriaan monessa pykälässä ja tuotantoeläin statuksen takia on moni asia vaikeampi käytännössä toteuttaa, verrattuna moneen muuhun eu-maahan,  joten yritämme saada harrastajia hyödyntäviä juttuja edistettyä.

Yritämme mm vaikuttaa tähän salmonellaan liittyvään valvontamaksuun, on kohtuutonta maksaa kallis valvontamaksu ja siihen kallis labra päälle joka toinen tai kolmas vuosi muutaman kanan takia. kulut ovat noin 300 eur kahden, kolmen vuoden välein, normaali salmonellatestien lisäksi. Mielestämme pienimuotoisessa toiminnassa riittää, että salmonollatestit tehdään vähintään kerran vuodessa, mutta valvontamaksu on kohtuuton siihen päälle.
Emme aja salmonellatesteistä luopumista, vaan järkevöittämistä valvontamaksun osalta, salmonella on tärkeä testata ajoittain.

Lisäksi ajamme myös lintujen ja siitosmunien tuontiin tuovia muutoksia, nykyiset säännöt on harrastajille tehty liian vaikeaksi ja kalliiksi, vajaa 20 siitosmunaa, hirveä byrokratia ja munille tulee monta sataa hintaa, jonkinlainen karanteenitila, tietty karanteeni aika, testauspakko ennen eteenpäin myymistä yms , jos ulkomailta tuo ilmoitusvelvollisuus mistä on tuonut yms toki säilyisi, mietimme miten tätä saataisiin järkevämmäksi, koska laiton tuonti on jokatapauksessa suurta tässäkin harrastuksessa ja olisi harrastajienkin etu, että olisi helpompi laillisesti tuoda ja saada testattua myös tässä päässä mahdolliset siitosmunasta itävät poikaset tai linnut joita tuo.

Lisäksi tarkoitus saada järkevämmäksi nämä pitopaikkarekisteröimiset ja siipikarjanpitäjäksi rekisteröitymiset, kaavakkeet ovat liian hankalat monelle ja jää helposti täyttämättä ja muutoksista ilmoittaminenkin hankalaa, tulevaisuudessa netin kautta pitäisi onnistua, jos asiat menee eteenpäin, kuten on suunniteltu.

Olemme saaneet jäseniltämme ja muilta paljon muitakin isompia ja pienempiä ideoita, liittyen viranomaissääntöihin ja muutenkin tähän harrastukseen liittyen ja otamme mieluusti vastaan lisääkin, jos hyvä idea tai parannusehdotus tulee mieleen. Yritämme yhdistyksen voimin vaikuttaa. :)

Sinäkin voit siis vaikuttaa, ota yhteyttä, jos jotain toteuttamiskelpoista tulee mieleen :)

Mukavaa kesän jatkoa !

Juha Koivunen