Rotukanayhdistys kansainvälistyy?

15.3.2011

Yhdistyksen kotisivujen avauduttua on mukaan tullut kivasti uutta väkeä ja vanhat jäsenetkin tuntuvat saavan taas kevään tullen uutta potkua toimintaan. Tässä muutamia näkökantoja, joihin toivotaan mielipiteitä sekä jäseniltä että asiasta muuten kiinnostuneilta.

Kanayhdistykselle on tukensa ja apunsa luvannut Skånen vahvistus Nina Henriksson, joka puolisonsa Janin Jenån kanssa ovat avanneet Ruotsin päässä monia ovia. He ovat toimineet sekä puhenaisina, -miehinä että tulkkeina paikallisen kanayhdistysihmisten suuntaan. Nyt asia on edennyt konkreettiselle tasolle ja vauhti on huimaa, kun Ruotsissa halutaan auttaa yhdistystämme!

Jo viime syksynä aloimme yhdistyksessä miettimään miten kanaharrastusta saisi monipuolisemmaksi. Esimerkiksi Ruotsissa järjestetään eri kokoisia kananäyttelyitä useita kymmeniä vuodessa, muutamia isompia sekä sitten pieniä paikallisia sitäkin enemmän. Myös kaikenlaiset kanatapahtumat ovat yleisempiä ja koko harrastus tunnetaan laajemmin siellä yleisön keskuudessa kuin meillä täällä. Esimerkeistä rohkaistuneina olemme jo ottaneet muutamia eri rotuisia kanoja mukaan yhdistyksen esittelytapahtumiin ja toivottavasti jatkoa seuraa!

Muutamia konkreettisia ehdotuksia on jo tullut Ruotsin liittotasolta, SRF:ltä (http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/ ). Ruotsin puolella ollaan todella innostuneita auttamaan meitä kaikin keinoin ja asiaan on paneuduttu sikäläisellä huolellisuudella ja tarmokkuudella. Ninan ja Janin välityksellä saimme terveisiä, että yhdistyksellä on mahdollisuus saada jo tulevana kesänä Suomeen SRF:n päätuomari John-Åke Svensson sekä muutama muu kokenut kanatuomari vierailemaan. He tulisivat opastamaan ja neuvomaan kanojen arvosteluperiaatteissa, rotujen ominaisuuksissa sekä alkuperäisten piirteiden säilyttämisessä ja jalostustyössä. Tämä tietysti edellyttäisi pienen kananäyttelyn järjestämistä eikä kyseessä tarvitse olla mikään messukeskus. Pienempi paikka, jossa olisi hyvä kuunnella ja kysellä kokeneilta tuomareilta kaikkea mahdollista ja mahdotonta, käy varsin mainiosti.

Kanojen rengastamiseen on myös tarjottu apua. Suomen omia renkaita ei vielä ole saatavilla, mutta meillä mahdollisuus tilata SRF:n renkaita. Renkaiden väri vaihtuu vuosittain, joten eri vuosien kanat erottaa helposti toisistaan renkaan väristä kauempaakin. Renkaissa on juokseva numerointi. Suositukset rengastusiälle ovat kanoille 7-11 vkon, ankoille 3 vkon ja hanhille 4 vkon ikäisinä. Jos aihe kiinnostaa tarpeeksi monia, niin renkaita on saatavilla jo tänä vuonna. Postikulut näille ovat pienet, koska kyseessä kevyet ja pienet yksiköt eikä hintakaan varmasti päätä huimaa. SRF:n hinta omille jäsenilleen on 3kr/kpl eli reilu 3o senttiä/kpl.

Suhteiden virallistaminen voisi hoitua esimerkiksi liittymällä Ruotsin paikallisyhdistykseksi. Yhteyksiä on pohdittu monelta kantilta ja tämä voisi olla alkuvaiheessa paras ratkaisu. Toiminta on vielä niin pientä meillä Suomessa, että tässä vaiheessa Suomeen liiton perustaminen ei ole tarkoituksenmukaista. Virallisista yhteyksistä SRF:n kanssa avautuisi yhdistykselle ja sen jäsenille monia etuja, mm. koulutusta, tuomaritoimintaa, yhteydet tarvikkeiden toimittajiin, kokeneisiin kasvattajiin, retket kananäyttelyihin ja paljon ideoita ja vinkkejä harrastustoiminnan lisäämiseen jne.

Asiaa tulemme käsittelemään tarkemmin yhdistyksen kevätkokouksessa ja toivomme osanottajia paikalle sankoin joukoin. Nyt meillä on hyvä mahdollisuus oppia paljon uusia asioita ja saada yhdistystoiminta ihan uudelle tasolle.